Reforma javne uprave ostaje nedosanjani san

Pod reformom javne uprave podrazumijevaju se ozbiljnije promjene institucionalnog, funkcionalnog, personalnog i metodološkog okvira javne uprave u nekoj zemlji. Takve reforme provode se periodično, pa nije teško uočiti da ih razvijene zemlje sustavno provode gotovo svako desetljeće. Pri tome, ne radi se samo o površinskim zahvatima kako bio se svakodnevni rad uprave prilagodio konkretnim okolnostima, već o strateškom preispitivanju i, nerijetko, rekonceptualizaciji cjelokupne organizacije javne uprave u određenoj zemlji.

Elementi upravnih reformi

Upravne reforme imaju nekoliko aspekata. Reforma institucija podrazumijeva propitivanje postojećih upravnih organizacija, njihovog broja i unutarnje organizacije te potrebno modificiranje i prilagođavanje ostvarivanju temeljnih javnih ciljeva oko kojih postoji opći politički i društveni konsenzus. Ministarstva i druga središnja tijela državne uprave osnivaju se za koncipiranje i provedbu javnih politika koje se u određenom trenutku smatraju važnim za realizaciju strateških društvenih ciljeva. Razvijene zemlje danas imaju posebna ministarstva za zaštitu okoliša, inovacije, suvremene tehnologije, zaštitu ljudskih prava, regionalni razvoj, itd. To su primjeri novih upravnih resora kojima se uprava prije pedesetak godina nije bavila, a danas su postali neizostavan dio njezinog svakodnevnog posla.

Organizacija uprave je neraskidivo povezana s preispitivanjem funkcija koje treba obavljati. Nazivi ministarstava odražavaju strateška usmjerenja na kojima valja predano raditi u određenom razdoblju kako bi se došlo do željenog cilja. Podazakonskim aktima vrlo konkretni poslovi stavljaju se u nadležnost pojedinih upravnih tijela. Tako, primjerice, Danska ima Ministarstvo znanosti, tehnologije i inovacija, a Hrvatska Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Dancima je za realizaciju strateških društvenih ciljeva važna tehnologija i inovacije, a Hrvatima sport.

Za uspješno funkcioniranje javne uprave neophodni su ljudi, tj. stručnjaci raznih profila koji imaju znanja vezana za određeno upravno područje, ali i općenita znanja o funkcioniranju različiltih segmenata javne uprave, pravnog sustava, ekonomije, itd. Zabluda je smatrati da će uspješni poduzetnici i menadžeri iz privatnog sektora po logici stvari biti uspješni u upravljanju javnih organizacija. Brojni svjetski i domaći primjeri tzv. menadžerskih reformi javne uprave potvrđuju navedenu tvrdnju. Ljude za rad u upravi potrebno je posebno obrazovati, u okviru sveučilišnih studija za javnu pravu, ali i nakon toga, tijekom njihovog radnog vijeka u upravi. Za razliku od ostalih europskih zemalja, čak i onih tranzicijskih, Hrvatska usprkos značajnim naporima pojedinaca iz sveučilišne zajednice, još uvijek nema poseban sveučilišni studij javne uprave. Sapienti sat.

Konačno, suvremena uprava mora mijenjati svoje metode rada kako bi se prilagodila rapidnom tehnološkom razvoju koji je u proteklih dvadesetak godina transformirao svijet poduzetništva i međuljudsku komunikaciju. Bez prihvaćanja novih tehnologija i prilagodbe njihove primjene u javnoj upravi, nema značajnijeg napretka. Informacijsko-komunikacijska tehnologija treba naći svoje mjesto u svakodnevnom radu uprave više nego je to slučaj do sada. Javna uprava u pogledu korištenja novih tehnologija ne smije toliko zaostajati za privatnim sektorom. Ako je putem mobilnog bankarstva moguće obavljati milijunske transakcije i e-mailom dogovarati važne projekte, zašto ne bi bilo moguće elektronski glasovati na državnim i lokalnim izborima, podnijeti godišnju poreznu prijavu, naručiti se na pregled kod liječnika, upisati dijete u vrtić ili školu, davati izjave, primati obavijesti i poduzimati druge procesne radnje u upravnom postupku, koristiti društvene mreže za dijeljenje informacija, komunikaciju s javnosti i izgradnju javnih odnosa.

Neke države ozbiljno su shvatile potencijal novih tehnologija, pa je tako britanska vlada nedavno usvojila posebnu strategiju korištenja društvenih medija u svakodnevnom radu javne uprave, a vodeće osobe državne službe (UK Civil Srevice) prisutne su i aktivne na društvenim mrežama poput Twittera.

Hrvatska realnost

sjedenje na mjesecuHrvatska od svojeg osamostaljenja nije provela ozbiljniju reformu javne uprave koja bi na strateški način zahvatila prethodno navedene aspekte. Javna uprava našoj zemlji razvila se stihijski na krilima raznoraznih političkih hohštaplera koji su državu prije svega smatrali izvorom dobitka i besramnog bogaćenja. Što je mutnija voda, lakši je lov. Promjene u upravi koje se kod nas događaju uglavnom su vezane uz post-izborno razdoblje kada se preslaguju postojeća ministarstva i druga središnja tijela državne uprave kako bi ih se prilagodilo novim ministrima. Istovremeno se stvara dojam da su izborni pobjednici skloni racionalizaciji javne uprave, za razliku od prethodnika za čijeg je mandata uprava bila mjesto političkih uhljebljenja nesposobnih kadrova i neracionalnog bujanja nepotrebnih organizacija. Takva je situacija nakon svakih nacionalnih izbora bez obzira na izborne pobjednike.

Iskustvo nas uči da se kod nas institucije prilagođavaju pojedincima, iako bi zapravo trebalo biti obrnuto. Političari bi vrijeme provedeno u opoziciji trebali koristiti kako bi se što je bolje moguće pripremili za resore koje će preuzeti nakon eventualne izborne pobjede. Na taj se način osigurava neometano funkcioniranje institucija i ne gubi se, u pravilu, nekoliko mjeseci oko rješavanja kadrovskih pitanja i ad hoc upoznavanja novih ministara i drugih dužnosnika koji dolaze s resorom kojem su na čelu. Nekoliko mjeseci nakon svakih izbora javnost se u pravilu zabavlja političkim kadroviranjem, a ne ozbiljnom analizom novih javnih politika koje trebaju pridonijeti realizaciji predizbornih obaćanja.

Parcijalne reforme određenih dijelova javne uprave odvijale su se i pod utjecajem međunarodnih faktora, prije svega uslijed priprema za pristupanje Europskoj Uniji. To su projekti koji su financirani iz programa EU i u okviru kojih su se modernizirali pojedini dijelovi javne uprave, ali bez strateškog sagledavanja cjelokupnog razvoja javne uprave prema unaprijed osmišljenoj koncepciji. Rezultat je naravnomjeran razvoj javne uprave, vrlo različite metode rada i usvajanje rješenja koja su nerijetko inspirirana upravnom tradicijom zemlje iz koje su dolazili konzultanti na konkretnim projektima.

Dosadašnji razvoj javne uprave u Hrvatskoj nije rezultat promišljanja i izgradnje konsenzusa oko temeljnih općedruštvenih ciljeva, već više-manje, stihijski razvoj njezinih pojedinih dijelova. Kao što se od drveća ponekad ne vidi šuma, tako se i drveće razvija bez da se usmjerava i kontrolira razvoj šume. Rezultat je upravna džungla kroz koju se građani, poduzetnici, ali i upravni stručnjaci sve teže probijaju i koja predstavlja ozbiljnu prepreku daljnjem razvoju u kompetitivnom europskom okruženju.

Kojim putem krenuti?

Za početak nam treba ozbiljna analiza organizacije i funkcioniranja cjelokupnog državnog aparata i odlučni koraci prema njegovoj racionalnoj organizaciji. Bez prizemnih političkih kalkulacija. To nužno ne znači samo otkaze zaposlenima i ukidanje organizacija, ali sigurno znači promjene, bolju i racionalniju organizaciju, usavršavanje, inovacije, učenje, praćenje razvojnih trendova i primjenu novih tehnologija u svakodnevnom radu. I najvažnije, spremnost na pogrešku. Ali i na uspjeh.

Ne smije se zaboraviti da javna uprava može kreirati izvrsno okruženje za inovacije, razvoj poduzetništa i opće-društveni razvoj i napredak, ali i da, jednako tako, može postati ozbiljna prepreka svakom društvenom napretku i razvoju. Po tome se valjda razlikuju uspješne od neuspješnih država. Po onome što naglašavaju. Tehnologiju i inovacije ili sport.

Skraćeni link za ovaj tekst je: http://wp.me/p2R6LY-1w

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Javna uprava i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s