Pripreme birača za lokalne izbore

Jedan od događaja koji će, uz pristupanje Hrvatske Europskoj uniji, zasigurno obilježiti 2013. godinu su lokalni izbori. Iako bi se trebali održati u svibnju, već sad je evidentno da to postaje tema koja sve više zokuplja medijski prostor. U javnosti se pojavljuju kandidati odnosno potencijalni kandidati stranaka i izjavljuju spremnost na preuzimanje funkcija “ako građani tako budu htjeli.” Raspadaju se dugogodišnja politička bratstva, a naizgled čvrste koalicije na nacionalnom nivou, na lokalnoj se razini transformiraju u ljute političke rivale. Neke stranke još uvijek daleko od očiju javnosti vode intenzivne rasprave o potencijalnim kandidatima. Navodno još uvijek traže najbolja rješenja za pojedine sredine.

Mediji to prate i nerijetko od toga nastoje napraviti senzaciju, a ne objektivnu vijest koja će biti u funkciji razvoja demokracije i objektivnog i analitičkog informiranja javnosti. S druge strane, birači zaokupljeni svakodnevnim brigama oko toga kako preživjeti mjesec sa sve manjom kupovnom moći, uglavnom nemaju vremena baviti se javnim stvarima i lokalnom politikom. Uz to, vlada opće nepovjerenje prema političkim elitama i (ne)opravdano uvjerenje da su svi političari isti i da umjesto za opće dobro, zapravo rade za sebe i svoj vlastiti džep. Zbog svega toga, ne bi se trebalo iznenaditi ako odaziv na sljedeće lokalne izbore bude relativno slab.

No, kad je o lokalnim izborima riječ, svakako je u ovom trenutku, dakle još uvijek na početku tog procesa, potrebno iznijeti nekoliko opservacija koje bi mogle poslužiti kao putokaz građanima kako proći kroz izborni proces i šumu informacija koja će postajati sve gušća kako se približava dan raspisivanja lokalnih izbora. Jednom kad se kampanja razbukta i retuširane fotografije kandidata počnu iskakati na svakom mjestu, racionalno razmišljanje o programima kandidata bit će potisnuto marketinškim i drugim spinovima koji će u prvi plan iznositi boje kravata, odjevni stil i omiljene restorane kandidata.

Imena i biografije prvih, drugih i trećih violina

Dobro je da stranke, stranačke koalicije i liste birača što prije izađu s imenima osoba koje će kandidirati za nositelje izvršnih funkcija u lokalnim jedinicama, jednom kad i službeno počne kampanja za lokalne izbore. Rana objava imena kandidata omogućava samim kandidatima da se ozbiljnije pripreme za buduće funkcije. A to uopće nije nevažno. U državi u kojoj dosadašnje iskustvo pokazuje kako se na političke funkcije uglavnom dolazi nespremno, dobro je da pojedinci unaprijed znaju da stranka na njih ozbiljno računa, da počnu formirati tim ljudi s kojima će voditi lokalnu jedinicu te da se i ljudi iz njhovog tima pravodobno počnu pripremati za eventualno obnašanje funkcija u lokalnoj vlasti. Konačno, svi skupa imaju dovoljno vremena oblikovati realističan i provediv plan djelovanja ukoliko osvoje lokalne izbore. Političari moraju shvatiti da je obavljanje javnog posla, zahtjevan posao za koji se treba pripremiti, a ne uskočiti u jureći vlak bez ikakve predožbe što ih u tom vlaku čeka. Jednako je opasno na funkcije doći s “revolucionarnim” idejama o tome što bi trebalo napraviti i onda se uvjeriti da to baš i nije moguće jer je mehanizam funkcioniranja demokratske vlasti kompleksan i zahtijeva posebne vještine pregovaranja, izgradnje konsenzusa sa zainteresiranim skupinama. A i nešto znanja o javnom upravljanju i funkcioniranju mehanizma vlasti ne bi bilo na odmet.

Rana objava omogućava građanima i javnosti, posebno lokalnim medijima, da provjere biografije potencijalnih kandidata i njihovih budućih suradnika, njihovu vjerodostojnost u prijašnjem radu. Što je sredina veća to je ta zadaća lokalnih medija i javnosti važnija, jer se u malim sredinama ljudi koliko toliko poznaju, što, pak, nije slučaj u velikim gradovima. U slučaju neposrednih izbora, posebno je važno znati tko su osobe za koje se glasa na lokalnim izborima. Koja je njihova stručna pozadina i čime su to zavrijedili povjerenje građana? Radi li se o moralnim, sposobnim i odgovornim ljudima ili o lupežima i egzibicionistima koji u političku arenu ulaze nerijetko motivirani zaštitom osobnih odnosno grupnih interesa?

KerumGrađani moraju imati mogućnost upoznati se s osobama koje bi trebale voditi njihovu lokalnu jedinicu u slučaju pobjede na izborima, ali i osobama koje će im u tome pomagati. A kao što to zorno pokazuje splitski primjer nakon prošlih lokalnih izbora, to nije sasvim nevažno, jer Split praktično vode gradonačelnikovi zamjenici. Sva sreća! Posebno su značajne i osobe koje će preuzeti upravljanje trgovačkim društvima u vlasništvu lokalnih jedinica (tzv. komunalna poduzeća). Primjer Zagreba pokazuje da je (ne)suglasje između gradonačelnika, Gradske skupštine i vodećih ljudi Holdinga presudno za (ne)funkcioniranje grada. To su primjeri koje bi birači na sljedećim izborima svakako trebali kazniti i time pokazati da ih se u razdoblju između dva izlaska na birališta ne smije vući za nos.

Na birališta informirano i kritično

Birači bi na predstojećim lokanim izborima trebali biti zahtjevni i oštro kazniti političke egzibicioniste koji relativno lako mogu osvojiti vlast u lokalnim jedinicama u slučaju ne postojanja kritične lokalne javnosti. Ta bi javnost povjerenje trebala dati onima koji ipak shvaćaju da je upravljanje lokalnom jedinicom ozbiljan posao koji traži specifična znanja i vještine. ”Moderna uprava znači ujedno i kraj diletantizma u upravljanju”, piše na uvodnim stranicama udžbenika Nauka o upravi pokojnog akademika Eugena Pusića. Lokalna samouprava nije poligon za eksperimentiranje, već prva stepenica javne vlasti o čijem (ne)funkcioniranju u bitnoj mjeri ovisi kvaliteta života građana.

Građani bi na sljedećim lokalnim izborima trebali imati dovoljno informacija o kandidatima, njihovim zamjenicima i ostalim suradnicima, tako da mogu donijeti racionalnu i na pravovaljanim informacijama utemeljenu odluku o tome kome dati povjerenje u svojoj lokalnoj jedinici. No, za to se u većini slučajeva neće pobrinuti potencijalni kandidati, već je potrebno aktivno biračko tijelo koje razumije što želi odnosno ne želi na čelu svoje lokalne jedinice najmanje četiri godine koje dolaze nakon lokalnih izbora. Mediji također imaju iznimno važnu ulogu, jer se umjesto senzacije trebaju usmjeriti na sadržaj. Konzultirati stručnjake gdje god je to moguće i kritički secirati kandidate i njihove programe, a ne njihov stil govora, odijevanje ili nešto treće. Trebaju se baviti njihovim stručnim referencama i provjeriti što su kandidati u svom životu napravili prije kandidature ili se pak radi o osobama koje politiku smatraju izvorom lakog dobitka.

Stoga, svi skupa pamet u glavu ako želimo živjeti u demokratskom i civiliziranom društvu u kojem na javne funkcije dolaze oni koji barem donekle mogu zaboraviti na privatne interese i tijekom četiri godine brinuti za opće dobro. Lokalna samouprava može biti kolijevka demokracije, ali i poligon za autokratsko vladanje lokalnih klika i političkih egzibicionista.

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Građani i uprava, Lokalna samouprava i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Pripreme birača za lokalne izbore

  1. brnjas napisao:

    Hrvatskoj je potrebna uspostava nove političke i upravne elite bez toga nema naprijed, a to je adekvatnim obrazovanjem ovih kadrova

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s