Na lokalnim izborima zaboravite na Milanovića, Karamarka, Lesara & co.

Power-of-peopleDonošenjem odluke o raspisivanju lokalnih izbora počela je službena kampanja za predstojeće lokalne izbore, premda ona neslužbena traje već neko vrijeme. Političari su se odavno razmilili po cijeloj zemlji. Izašli su iz svojih ureda među ljude, tobože pokazujući da im je stalo do onoga što građani misle. Srdačno se smiješeći dijele im kape, olovke, upaljače i majice, rukuju se sa svima i imaju razumijevanja za svačije probleme. Zaklinju se da su došli slušati glas naroda ne bi li građane na bilo koji način pridobili da im na izborni dan daju svoj glas. A nakon toga, vjerojatno opet po starom. Postat će nedostupni tim istim građanima oko kojih sad tako revno obigravaju obećavajući brda i doline.

Uz lokalne političare na takvim se skupovima nerijetko pojavljuju i stranački čelnici i drugi političari s nacionalne razine koji se neće naći na izbornim listama za lokalne izbore. No, tu su kako bi dali potporu kandidatima svojih stranaka i koalicija. Uvjeravaju građane da su upravo njihovi kandidati najbolji izbor za određenu lokalnu jedinicu, pri tome tumačeći običnom puku “visoku politiku”, zašto treba ući u EU i što nas tamo čeka, te zašto je važno graditi dobrosusjedske odnose sa zemljama u okruženju. Na taj način odvlače pažnju od lokalne politike i lokalnih izbornih tema. Stvara se privid da su političke teme oko kojih se vodi kampanja za parlamentarne izbore ujedno presudne i za lokalne izbore.

Lokalna samouprava je osnovna politička instanca na kojoj se realizira demokracija. Ako je točno da je sva politika lokalna politika, kako kaže izreka nastala u demokratski razvijenijim zemljama u kojima se na lokalnoj razini zaista i odlučuje o kvaliteti života građana, onda posebnu pažnju građani trebaju posvetiti upravo nadolazećim lokalnim izborima. Naime, brojne odluke koje donose lokalna predstavnička i izvršna tijela vidljiva su golim okom svakom građaninu. Bolje lokalne prometnice, obnovljeno ili izgrađeno dječje ili sportsko igralište, sanirano odlagalište otpada, stipendije uspješnim učenicima, studentima i sportašima, obnovljene i izgrađene škole i vrtići, nogostupi i autobusna stajališta, kvalitetna voda za piće, uređeni parkovi i šetnice, kvalitetan društveni i kulturni život u lokalnoj jedinici, otvorenost za investicije i ulaganja koja trebaju rezultirati novim radnim mjestima, kvalitetno organizirane i učinkovite lokalne javne službe i upravna tijela, itd. samo su neke od vrlo konkretnih posljedica koje odluke lokalnih vlasti imaju za život građana. Zato nije pretjerano konstatirati da je za svakodnevni život običnog građanina mnogo važnije kako funkcionira komunalno poduzeće u njegovoj lokalnoj jedinici, nego koje vanjskopolitičke uspjehe postiže naša diplomacija i u kojim mirovnim misijama u svijetu sudjeluju naše oružane snage.

Lokalni izbori vode se oko lokalne politike, a ta se politika prvenstveno odnosi na poslove koje lokalne jedinice samostalno uređuju, financiraju, obavljaju i u kranjem slučaju, snose odgovornost za njihovo obavljanje. Radi se o poslovima iz tzv. samoupravnog djelokruga lokalnih jedinica za razliku od poslova iz tzv. prenesenog djelokruga kod kojeg lokalne jedinice obavljaju poslove za središnju državu, a bez prevelikih samostalnih ovlasti. Upravo radi poslova iz samoupravnog djelokruga i postoji lokalna samouprava. Zato na predstojećim lokalnim izborima treba zaboraviti na Milanovića, Karamarka, Pusićku, Lesara i ostale prvake političkih stranaka i treba se orijentirati na ljude koji su se kandidirali za (grado)načelnike, župane i njihove zamjenike, te nositelje i članove lista za predstavnička tijela u lokalnim jedinicama. Posebno treba obratiti pozornost na neovisne liste koje se pojavljuju na lokalnim izborima. Jesu li zaista neovisne? Ili, bolje se zapitati, ako nisu ovisne o političkim strankama, o kome su zapravo ovisne? Tko ih financira i čije interese će zastupati i promovirati jednom ako osvoje vlast?

O (ne)sposobnosti kandidata na lokalnim izborima ovisi kakva će biti kvaliteta života u konkretnoj općini, gradu ili županiji nakon izbora. Koliko će ti ljudi biti u stanju djelovati u postojećim okolnostima i poboljšati kvalitetu života građana u lokalnoj jedinici.

Lokalna politika ne svodi se na podjelu na lijeve i desne, eurofile ili euroskeptike, ustaše i partizane, već na to koliko će lokalno izabrani političari biti u stanju napraviti za općinu, grad ili županiju. Stoga ne treba pretjerano ozbiljno shvatiti paradiranje stranačkih prvaka po gradskim trgovima, tržnicama i sajmovima, već ono što ostaje iza njih. Kvaliteta i biografije lokalnih kandidata, njihov dosadašnji rad i (ne)uspjeh u političkom i profesionalnom djelovanju te kvaliteta programa koji nude lokalnom biračkom tijelu. Jesu li ispunili ono što su obećali na prošlim izborima? Zašto? Razmeću li se nerealnim obećanjima, ideološkim baljezgarijama (poput onih s križevima i petokrakama na plakatima u Sisku) ili, pak, nude koliko-toliko racionalnu viziju razvoja lokalne jedinice? Kadroviraju li “po babi i stričevima” ili nastoje promicati stručnost i kvalitetu u lokalnom upravljanju? Jesu li uspjeli završiti kakav fakultet i kakvi su bili studenti ili su do diplome došli preko noći, na nekim opskurnim tečajevima i sumnjivim školama na kojima plaćanje školarine ujedno znači i zakazivanje datuma promocije? Komuniciraju li s građanima i kad nije izborna kampanja i jesu li dostupni i nakon što se zatvore birališta i proglase izborni pobjednici? Imaju li što pametno za poručiti u svojim govorima ili im je stranačka iskaznica jedino sredstvo kojim nastoje ostvariti svoje ciljeve?

Ne dajmo se namamiti na tanak led besplatnim vinom, majicom, kapom ili olovkom. Tražimo rezultate i pozivajmo na odgovornost! Kritički analizirajmo dosadašnji rad i promućurno preispitujmo nova izborna obećanja! Pitajmo i zahtjevajmo odgovor na pitanje što je jamstvo da će dana obećanja biti ispunjena? Pamtimo prijašnje marifetluke, nerealizirana obećanja i žestoko ih sankcionirajmo na izborni dan! Tako bi predstojeći izbori i lokalna demokracija trebali imati puno više smisla, a život u svakoj općini, gradu i županiji trebao bi biti koliko-toliko ugodniji i civiliziraniji.

Skraćeni link za ovaj tekst je: http://wp.me/p2R6LY-2w

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Lokalna samouprava i označen sa , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s