S.O.S. – Poplava radne diskriminacije, a brane i ustave neučinkovite

BajuttiO učincima izmijenjene Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika piše Sadika Bajutti, upravna savjetnica u Poreznoj upravi.*

Nakon objave posta „Napokon motivator državnih službenika – Izmjene Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika“, koji sam pisala s velikim oduševljenjem upravo zbog pozitivnih izmjena Uredbe, počeli su mi stizati mailovi i javljati se revoltirani radni kolege s problemima vezanim uz (ne)mogućnost napredovanja, odnosno priznavanje višeg stupnja stručne spreme, konkretno u Ministarstvu financija, Poreznoj upravi. Nije mi poznato kako se ovaj problem odrazio i rješava u drugim ministarstvima, ali čini se da u ovom već neko vrijeme tinja tiha radna diskriminacija.

Doslovno, radi se o dijelu službenika koji su se tijekom službe obrazovali vlastitim sredstvima i bez pomoći institucije, kako bi stekli viši stupanj stručne spreme i napredovali u službi, a isti im nije priznat ili bolje rečeno, jednim je službenicima viši stupanj stručne spreme priznat, dok drugima nije. Možda bi većina ignorirala taj problem jer se ne radi o njihovoj koži, međutim stvar uopće nije bezazlena, zbog čega imam moralnu obavezu da ukažem na postojanje većeg broja propusta i kršenja službeničkih prava, te uputim vapaj za njihovim rješenjem.

Iz dostavljene mi dokumentacije, blago je reći da su neki porezni službenici proživjeli i još uvijek proživljavaju horor. S nekim slučajevima upoznati su i Sindikat Porezne uprave, Pučka pravobraniteljica, Općinsko državno odvjetništvo, Ministarstvo uprave, pojedinci znanstvenici, no čini se kao da ovaj problem nikoga posebno ne dira ili svi skupa imaju važnijeg posla. Postupci od strane spomenutih su provedeni ili djelomično provedeni, a ishod „pojeo vuk magare“. Može li netko objasniti zašto je došlo do razlika i nejednakosti ili bolje rečeno poplave radne diskriminacije među poreznim službenicima, odnosno zbog čega ne postoji konsenzus unutar Porezne uprave oko mogućnosti napredovanja njenih službenika nakon stjecanja višeg stupnja obrazovanja?

Sukladno Zakonu o suzbijanju diskriminacije (NN, br. 85/08 i 112/12) stvorene su pretpostavke za ostvarivanje jednakih mogućnosti odnosno uređena zaštita od diskriminacije po nekoj od zakonom predviđenih osnova, a obrazovanje je jedna od njih. Zakon o suzbijanju diskriminacije se primjenjuje prema svima odnosno na postupanje svih fizičkih i pravnih osoba u gotovo svim područjima društvenog života, pa tako i u području rada odnosno uprave. No, jesmo li stvarno svi jednaki kako nam je to zajamčeno ovim Zakonom, jer još bi se moglo shvatiti da se provodila diskriminacija vezano za vrstu učilišta ili studija, ali teško se može shvatiti razlog diskriminacije tamo gdje je dvoje ili više službenika polazilo isto učilište ili sveučilište odnosno isti studij, a jednima je priznat viši stupanj stručne spreme, dok drugima nije.

Ovakvim pristupom i stvaranjem razlika i nejednakosti istovremeno u ovom ministarstvu imamo stručne specijaliste sa završenih 3 godine studija (2 + 1) i priznatom VSS, stručne specijaliste sa završenih 5 godina studija (3 + 2) i priznatom VSS, stručne specijaliste (2 + 1) kojima nije priznata VSS i stručne specijaliste (2 + 2) kojima također nije priznata VSS.

Kada ovaj problem sagledamo kroz primjerice kategoriju radnog mjesta upravnog savjetnika (VSS) , istovremeno u jednom te istom ministarstvu imamo upravnog savjetnika sa trogodišnjim studijem (2 godine upravnog ili poreznog studija + 1 godina specijalističkog studija) i drugog upravnog savjetnika koji je gulio 2 godine studija više od svog radnog kolege (3 godine upravnog ili poreznog studija + 2 godine specijalističkog studija), a rade na istom radnom mjestu i za istu plaću, što nikako ne može biti pravedno. Također imamo i trećeg službenika s trogodišnjim studijem (2 godine upravnog ili poreznog studija + 1 godina specijalističkog studija) i četvrtog službenika s četverogodišnjim studijem (2 godine upravnog studija + 2 godine specijalističkog studija nekog društvenog smjera) koji su oštećeni maksimalno u odnosu na prvog službenika jer im nije čak niti priznat viši stupanj stručne spreme, te nisu imali i nemaju mogućnost daljnjeg napredovanja.

Valja spomenuti da je reorganizacijom ovog Ministarstva od 1. siječnja 2015. godine, uslijedio još jedan oblik radne diskriminacije. Spomenutom reorganizacijom formirani su neki novi odjeli u kojima je zbog složenosti i uvjeta posla propisan dodatak na plaću od 10%. Naravno da je i tih 10% razlike u plaći motivacija i dovoljan razlog da službenik unutar svoje kuće zatraži premještaj, što je znatan broj službenika i učinio, međutim većina zahtjeva za premještaj je odbijena bez obzira što su svi ispunjavali potrebne uvjete. Odluke o premještaju temeljene su na slobodnoj volji i suglasnosti nadređenog službenika odnosno čelnika tijela, a kriteriji na kojima su donesene nepoznati. Naravno da je ishod tako donesenih odluka poražavajući. Primjerice, službeniku koji ispunjava sve potrebne uvjete, ima završen odgovarajući petogodišnji studij i tridesetogodišnje radno iskustvo, zahtjev za premještaj je odbijen s obrazloženjem da trenutno nema slobodnih radnih mjesta, iako prema Sistematizaciji radnih mjesta, više od 20 radnih mjesta odjela još uvijek nije popunjeno, dok drugom službeniku koji je tek nedavno završio trogodišnji studij, ali mu je priznata VSS, te ima duplo ili troduplo manje radnog iskustva od spomenutog službenika, omogućen je premještaj. Također, ovakvim načinom odlučivanja diskriminirani su službenici unutar kuće jer je novoformirani odjel popunjavan uglavnom uhljebima iz drugih ministarstva i institucija po već poznatom ključu rodbinskih, prijateljskih i partijskih veza. Shodno navedenom, netko bi trebao pojasniti smisao premještanja i davanja prednosti ljudima koji nikada nisu radili i bili u doticaju s poslovima utvrđivanja i naplate poreza i doprinosa odnosno nemaju potrebno radno iskustvo, nad ljudima unutar kuće s višegodišnjim radnim iskustvom poreznika, te ako su već neki morali biti uhljebljeni a nisu, što ih se nije rasporedilo na mjesta službenika koja bi ostala upražnjena odnosno na mjesta bez dodatka na plaću od 10%?

S obzirom na novi ustroj Porezne uprave i sa njime izvršeno kadroviranje, kao i izmjene organizacijskih propisa, te prethodno iznesene pretpostavke za postojanje diskriminacije po raznim osnovama, moguće samovolje, nepotizam od strane čelnika tijela, ne bi li se netko trebao malo bolje i ozbiljnije pozabaviti načinom zaštite ovih službenika, jer koji je smisao donositi zakone, uredbe i pravilnike ako sve provodimo mimo njih? Također, zakonodavac bi trebao malo bolje objasniti namjeru spomenutih Izmjena Uredbe donesenih neposredno pred same Izbore, obzirom da se iste u praksi različito i proizvoljno tumače, što pored navedenog ostavlja još većeg prostora provođenju radne diskriminacije.

Skraćeni link za ovaj tekst je: http://wp.me/p2R6LY-eA

*autorica u tekstu iznosi svoje vlastite stavove, a ne stavove svojeg poslodavca.

O autoru: Sadika Bajutti, struč. spec. adm. publ., upravna savjetnica za utvrđivanje poreza i doprinosa građana, zaposlena u Ministarstvu financija, Porezna uprava, Područni ured Središnja Hrvatska, Ispostava Sisak

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Državna uprava, Javna uprava i označen sa , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na S.O.S. – Poplava radne diskriminacije, a brane i ustave neučinkovite

  1. Anita napisao:

    Poštovana gospođo Sadika,
    čestitam Vam na izvrsnom tekstu…
    Nažalost, specijalisti javne uprave se svakodnevno susreću s diskriminacijom (govorim iz vlastitog iskustva) jer bez obzira na završen studij u 5-godišnjem trajanju i 300 ECTS bodova, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje nas tretira kao VŠS (iako Hrvatski kvalifikacijski okvir naš stupanj obrazovanja svrstava u razinu 7. odnosno visoku stručnu spremu), što dovodi u pitanje moje radno iskustvo s visokom stručnom spremom u slučaju promjene radnog mjesta budući da je Elektronički zapis HZMO-a relevantan dokument za dokaz radnog iskustva s odgovarajućom stručnom spremom.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s