Lokalna samouprava i korupcija

U trenutku kad smo svjedoci tijeka velikih sudskih postupaka, kad zbog netransparentnosti poslovanja raznih gospodarskih subjekata ali i državnih tijela policija, državno odvjetništvo i sudovi provode svoje aktivnosti u cilju rasvjetljavanja raznih događaja, te kad mnogi, pa čak i državna tijela i neke jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, oklijevaju krenuti u odlučno javno suprostavljanje netransparentnom poslovanju, pojedincima se određuju zatvorske kazne zbog imovinskih kaznenih djela počinjenih radi izrazito niskih novčanih iznosa. I upravo tada, preostaje nam tek jedno- početi promišljati o našem doprinosu zajednici kako bi ona jednog dana bila bolja. Ovo je prijedlog osmišljenog projekta kojim dolazi, među ostalim, do izravne primjene članka 10 Europske povelje o lokalnoj samoupravi, a koji je izrađen u ljetnim mjesecima 2017. godine te od tada poslan Bjelovaru, Samoboru, Svetoj Nedelji, Jastrebarskom, Vrgorcu i drugim gradovima koji sudjeluju u procesu prikazivanja trošenja javnog novca i ostalih aktivnosti na čemu ih treba pohvaliti.

Jedina tema koja je bila i ostala aktualna u odnosima među ljudima, kako u sociološkom tako i u pravnom smislu, je suzbijanje korupcije. Često ju se naziva i „borbom protiv korupcije“, no ono na što je zapravo potrebno staviti naglasak jest prevencija, a ne represija (bolje spriječiti dok još nisu nastale štetne posljedice) pa je pojam „suzbijanje“ bolji za korištenje od „borbe protiv“. Ujedno, vrlo često se može čuti da se mnogi pozivaju na „nultu stopu tolerancije na korupciju“. Također, riječ je o pogrešnom korištenju izraza koji su se našli u ovom skupu riječi tek pukim prevođenjem s engleskog jezika. Naime, sama činjenica „nulte tolerancije“ znači da ipak postoji neka tolerancija na korupciju, a cilj svake aktivnosti koja vodi ka suzbijanju korupcije je da se ona onemogući u potpunosti, bez ikakve tolerancije na nju samu. Kvalitetno suzbijanje korupcije obuhvaća tri osnovna segmenta- prevenciju, edukaciju i represiju.

Provedba nacionalne Strategije i Akcijskog plana (te prije njih i oba Nacionalna programa) ipak nije dovoljno utjecala na promjenu nacionalne kolektivne svijesti u pozitivnu. Naime, negativni trend u provedbi aktivnosti na nacionalnoj razini vidljiv je i kad se promotri provedba nacionalnih strateških i provedbenih aktivnosti.

Zanimljivo je primijetiti da je Vlada Republike Hrvatske u nekoliko navrata “primila na znanje” Izvješće umjesto da ga prihvati. Prema osobnom znanju autorice ovog teksta (budući da je osobno sudjelovala u aktivnostima), takva je Odluka Vlade Republike Hrvatske donesena i 2012. godine jer  se „diplomatski“ željelo izbjeći činjenicu da Vlada Republike Hrvatske izrazi svoje nezadovoljstvo provedbom mjera tijekom 2010. i 2011. godine. Postavlja se pitanje može li se i za ovo izvješće smatrati da Vlada Republike Hrvatske na „diplomatski način“ izbjegavala izraziti svoje nezadovoljstvo budući da je od 126 mjera provedeno njih 55, djelomično je provedeno njih 17, a nije provedeno 54. I Transparency Index percepcije korupcije je u posljednjim godinama u velikom padu.

Upravo iz svih gore navedenih razloga, potreban je projekt koji će pokrenuti suzbijanje korupcije u preventivnom smislu iz regionalne i lokalne razine a koji će nacionalnoj razini pomoći. Zato je osmišljen projekt „Javno nema tajni“ koji u teritorijalnom smislu kao inicijativu obuhvaća povezivanje županija u Republici Hrvatskoj, dajući im ulogu pokretača društvenih promjena.

Sam naziv projekta jasno ukazuje da je u njegovu fokusu interesa preventivno suzbijanje korupcije kroz otvaranje prema javnosti, javno prikazivanje svih podataka koji se tiču funkcioniranja vlasti na lokalnoj i regionalnoj razini, a posebno onih koji se odnose na trošenje financijskih sredstava.

Ovaj projekt bi kroz niz projektnih aktivnosti nastojao obuhvatiti u punomsmislu prevenciju i edukaciju. U prvoj fazi  je provedba šest projektnih aktivnosti, a nastavno na rezultate moguće je dodavanje novih aktivnosti.

Tijekom provedbe aktivnosti pod nazivom „Transparentna objava podataka“ podaci bi se objavljivati na posebno izrađenoj internetskoj stranici u dva smjera- kroz naziv „Otvorena županija“ gdje bi se objavljivali podaci koji se odnose na punu primjenu Zakona o pravu na pristup informacijama i kroz naziv „Podacima kroz županiju“ gdje bi se podatkovno, davanjem što većeg broja servisnih informacija, građanima putem interaktivnim karti omogućio lakši život ali i smanjila percepcija korupcije.

Nadalje, kroz aktivnost „Provedba raznih istraživanja“, predviđeno je provođenje istraživanja o rizicima koruptivnog ponašanja među službenicima, provođenje istraživanja o javnom mišljenju među građanima, zatim istraživanja o transparentnosti rada raznih županijskih, gradskih i općinskih trgovačkih društava i ustanova (onih koji su u „vlasništvu županije“) kao i mnogih drugih.

Ujedno, kao jedna od aktivnosti predviđena je i izrada mini akcijskih planova na razini općina, gradova i županija ili posebnih mjera na raznim razinama. Nastojalo bi se potaknuti na reaktivaciju postojeća Povjerenstva, a ako ne postoje potaknulo bi se organiziranje stručnih timova za provedbu na lokalnoj i regionalnoj razini. Već početkom 2014. godine su postojala formirana povjerenstva na razini nekih gradova i županija. Jednako tako, započelo se i sa radom na mini akcijskim planovima.

Kako bi se dodatno provjerilo znanje građana, planirano je i provođenje posebnih kvizova znanja. Provodili bi se po gradovima ili općinama uključivanjem poznatih znanstvenika, inovatora, uspješnih sportaša i umjetnika. Kviz bi bio sastavljen na način da svako pitanje slijedi odgovor i objašnjenje čime bi kvizovi dobili i edukativni karakter osim samog promicanja antikoruptivnog načina razmišljanja.

U okviru provedbe ove aktivnosti pod nazivom “Obrazovanje i suradnja sa akademskom zajednicom” obrazovali bi se službenici i građani putem raznih okruglih stolova, predavanja i tribina, na temu antikorupcije bi se pisali, prikupljali i objavljivali radovi, bili bi održani tematski skupovi sa raznim interesnim udruženjima.

Obrazovanje službenika je zamišljeno kroz tzv. “online” obrazovanje u grupama do otprilike deset službenika. U vrijeme moderne tehnologije sve više se ljudi posvećuje učenju putem interneta.  Prednosti učenja na takav način  su da pojedinci mogu sudjelovati sa raznih lokacija čime oni ne moraju biti na jednom mjestu te se, među ostalim, smanjuju i troškovi. Ovakav način učenja osigurava i učenje u puno duljem vremenu nego što je to učenje u učionici. Uglavnom učenje traje oko četiri tjedna. Ne treba trajati dulje od 12 tjedana. Ovakvo učenje omogućuje pojedincima da kombiniraju učenje i rad čime se postiže bolja učinkovitost jednog i drugog. U svakom slučaju treba poticati sudionike na interakciju. Tjednim zadacima se postiže i dinamika. Upravo iz tih razloga najčešće se bira platforma koja to podržava (npr. Slack). Sudionici (polaznici) zapravo sami izabiru koliko će biti aktivni. Njima na volju je ostavljeno i koliko i kad će sudjelovati u tjednim zadacima. Iz razloga slobode u usvajanju znanja, ovaj oblik učenja bi bio korišten i tijekom obuke službenika.No, moguć je i rad u grupama. Iskustva pokazuju da se najbolji učinci postižu u grupama koje su manje od 15 polaznika. Optimalne grupe bilježe od 10 do 12 polaznika.

U ovom dijelu provedbe projektne aktivnosti radilo bi se i na izradi  tzv. “popisa literature” pri čemu bi se težište stavilo na prikupljanje napisanih stručnih radova na ovu temu. Predviđeno je i pisanje i crtanje radova na tu temu po školama s tim da bi svi radovi učenika bili objavljivani na portalu ili internetskoj stranici.

Edukativna komponenta projekta svakako obuhvaća i jačanje javne svijesti. Planirano je da bi se županijskoj razini održalo razne tematske sjednice. Ujedno smatra se da bi vidljivosti projekta pomoglo pozivanje predstavnika međunarodnih organizacija da gostuju i održe predavanja. Župani, gradonačelnici i načelnici bi se susretali sa građanima, bili bi izrađeni letci sa kontakt podacima, brošure i ostali materijali koji mogu doprinijeti kvalitetnom širenju javne svijesti.

Provedba ovakvog projekta bila bi i oživotvorenje članka 10 Europske povelje o lokalnoj samoupravi koji jasno propisuje da lokalne jedinice imaju, u skladu sa zakonom, pravo da u obavljanju svojih ovlasti  surađuju i udružuju se s drugim lokalnim jedinicama radi obavljanja poslova u zajedničkom interesu te prema kojem svaka država mora priznati pravo lokalnim jedinicama da se udružuju radi zaštite i promicanja njihovih zajedničkih interesa i da pristupaju međunarodnom udruženju lokalnih jedinica. Ovdje se predlaže provedba projekta kojim bi se ostvarila upravo ta svrha uz dodatnu svrhu- nastavak rada u cilju transparentnosti i bolje komunikacije sa javnošću te širenja javne svijesti o potrebi suzbijanja koruptivnih aktivnosti. Provođenjem ovog projekta korist mogu imati doslovno svi. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave čak i višestruku. Provedbom ovog projekta mogu dobiti na dodatnoj prepoznatljivosti. Ujedno, njihovim građanima bi ostale baze podataka na dugoročno korištenje te uz minimalne napore da se te baze podataka obnavljaju. Ovdje se skreće pozornost na činjenicu da bi se projekt mogao proširiti na cijelu lokalno-regionalnu zajednicu u Republici Hrvatskoj čime bi se moglo dobiti na povezanosti svih lokalnih i regionalnih krajeva. Uz to, sa potencijalom koji ima, baza podataka može pružiti korisne podatke i državnim tijelima koja vrlo teško dolaze do korisnih podataka. Moć obrazovanja građana “na terenu” putem aktivnosti u ovom projektu je nemjerljiva. Iznos kojeg je potrebno uložiti, u odnosu na korist koju se iz svega može imati -je izrazito mali. Provođenjem ovog projekta nastaje ogromna dodana vrijednost u Republici Hrvatskoj na svim razinama.

Skraćena poveznica za ovaj tekst je: https://wp.me/p2R6LY-k8

O autoru: dr. sc. Željka Burić – http://www.zeljkaburic.com.hr/index.php/O_MENI.html

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Ovaj unos je objavljen u Građani i uprava, Javna uprava, Lokalna samouprava i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s