Na funkcije grlom u jagode

Iza nas su Olimpijske igre na kojima smo iz dana u dan bili svjedoci ljudske izdržljivosti, gorljivog predanja, ustrajne požrtvovnosti te dugotrajne pripreme brojnih sportaša koji su u dva tjedna morali pokazati ono za što su se spremali proteklih nekoliko godina. Mnogi političari i stranke mogu iz te činjenice izvući korisne pouke o važnosti pripreme za upravljanje državom. Za kvalitetno obnašanje vlasti neophodno je vrijeme u opoziciji iskoristiti za pripremu ljudi, javnih politika i konkretnih poteza koje treba povući nakon dolaska na vlast. U suprotnom, kao i u sportu, slijedi diskvalifikacija, ispadanje iz natjecanja i bolni poraz.

Početkom kolovoza opozicijski je HDZ objavio da je osnovao čak 23 specijalizirana stranačka odbora koji će pratiti rad aktualne Kukuriku Vlade i predlagati alternativne javne politike. Za razliku od potpuno promašene i besmislene inicijative uvođenja besplatnog telefona za žrtve političkog revanšizma pokrenute u isto vrijeme, osnivanje stranačkih odbora kao svojevrsne vlade u sjeni ima pozitivnu konotaciju. Pod uvjetom da radi ono što bi trebala.

Što je svrha vlade u sjeni?

Instituciju tzv. vlade u sjeni poznaju mnoge razvijene demokarcije, pa tako postoji Shadow Cabinet u Velikoj Britaniji, Governo ombra u Italiji, Contre-gouvernement u Francuskoj, itd. Riječ je o nastojanju opozicijskih stranaka da za svakog ministra u vladi odrede svoju alternativu. Najčešće se radi o političarima koji će preuzeti vodeće funkcije u vladi i ministarstvima ako na sljedećim izborima dođe do promjene vlasti i pobjede njihove političke opcije. U međuvremenu, dužnosnici u sjeni prate i analiziraju rad aktualnih ministara te prikupljaju informacije o stanju resora u kojem bi se trebali aktivirati nakon izbora.

Osnivanje vlade u sjeni ima brojne prednosti ne samo za stranke u opoziciji, već i za građane, ali i za vladajuće. Naravno, pod uvjetom da nije riječ samo o pukoj formi koja ima za cilj ostavljanje dojma ozbiljnosti, a ne predanu i odgovornu pripremu za prezumanje upravljanja zemljom nakon nekih budućih izbora.

Prednosti osnivanja vlade u sjeni za stranke u opoziciji nalaze se u tome što time pokazuju da se i vrijeme provedeno izvan obnašanja funkcije vlasti koristi za ozbiljan rad za dobrobit države, a ne samo na (pre)često neproduktivno politiziranje i napadanje ama baš svake inicijative koja dolazi od vladajućih. Vlada u sjeni daje potrebnu političku municiju koja je usmjerena na utemeljnu kritiku odluka vladajućih i prijedlog realne alternative. Nadalje, političari se na taj način pripremaju za vodeće funkcije u ministarstvima i drugim upravnim organizacijama. To je neophodno ako se želi spriječiti nepripremljeno preuzimanje vlasti i izbjeći nesnalaženje na čelu brojnih upravnih resora. Naime, teško se oteti dojmu da sadašnja Kukuriku Vlada osam godina provedenih u opoziciji nije najbolje iskoristila za pripremu javnih politika i kadrovskih rješenja koja će voditi ministarstva i druge javne organizacije nakon preuzimanja vlasti.

Ako vlada u sjeni ozbiljno radi svoj posao građani mogu vidjeti i drugu stranu medalje u pogledu odluka vladajućih što im, pak, daje bolji uvid u realnost političke situacije. Poznato je naime da vladajući uvijek žele prikazati postojeće stanje u znatno boljem svjetlu, a sebe predstaviti kao spasioce koji su potpuno različiti od prethodnika. Ozbiljnim angažmanom vlada su sjeni ponovno stječe legitimitet kod birača i osigurava bolji rezultat na narednim izborima. Građani tako imaju priliku glasovati za drukčije javne politike s kojima su unaprijed upoznati. Izbjegava se situacija u kojoj birači znaju što neće, dok, s druge stane, ne znaju što hoće. Hoće li opozicijski HDZ biti u stanju iskristalizirati iole kvalitetnu zamjenu za postojeće ministre i oblikovati moderne javne politike, tek će se vidjeti u nadolazećem razdoblju.

Konačno, postojanje kvalitetne vlade u sjeni korektiv je i samim vladajućim strankama. Kad znaš da uvijek postoji netko tko prati tvoj rad i argumentirano ga izlaže kritici, trebao bi ozbiljnije pristupati određenim pitanjima i oblikovati koherentne javne politike. Ne bi trebao istrčavati u javnost s nepripremljenim odlukama. Bez utemeljene kritike nema napretka i postoji mogućnost jačanja autoritarne političke kulture u kojoj se odluke vladajućih ne propituju i kritički analiziraju, već uzimaju kao jedino moguće i ispravno rješenje. U zemlji iznimno niske kvalitete medija građani zapravo nemaju mnogo mogućnosti sagledavanja javnih problema s druge strane, pa je kvalitetna opozicija vrlo važna za demokratski razvoj.

Političari ne smiju ići na funkcije grlom u jagode

grlom u jagodeDo sad su se kod nas ministarstva i druge javne organizacije nakon svakih izbora oblikovale prema pojedincima, a ne prema strateškim programskim ciljevima. To je radio HDZ i partneri kad je 2003. preuzeo vlast, a to je sasvim sigurno napravio i SDP sa svojim koalicijskim partnerima nakon izbora iz prosinca 2011. Očigledno je da su obrasci ponašanja kod glavnih političkih stranaka jednaki. Vrijeme provedeno u opziciji ne koristi se na način koji je primjeren odgovornom shvaćanju demokracije i vlastitog posla. Političari se ne pripremaju za funkcije, već prečesto čekaju rezultate izbora zaokupljeni unutarstranačkom dinamikom borbe za pozicije. S ozbiljnijim pripremama za obnašanje vlasti počinje se u noći objave izbornih rezultata. Pri tome su, dakako, najvažnija kadrovska rješenja (usprkos frazi “da se o tome još nije razgovaralo”), a ne stvaranje pretpostavki za realizaciju programskih ciljeva koji su navedeni u predizbornom programu.

Bilo bi dobro kada bi se, za promjenu, pojedinci nekoliko godina u opoziciji pripremali za preuzimanje upravnih resora koji će nakon pobjede na izborima provoditi unaprijed dobro razrađene javne politike i pripremljene konkretne poteze. Nažalost, sadašnja Kukuriku vlast ne ostavlja takav dojam. Više šest mjeseci mandata potrošeno je u političkom kadroviranju, zamjenama ministara koji očito nisu bili dovoljno spremni za ministarsku poziciju te traženjem ad hoc personalnih rješenja. S time da političko kadroviranje još uvijek nije završeno. Stječe se dojam da vrijeme provedeno u opoziciji nije iskorišteno na način koji bi osigurao da se nakon izbora vrlo brzo krene u provedbu predizbornih obećanja. Izgleda da je političko kadroviranje postalo samo sebi svrhom, a ne instrumentom realizacije unaprijed utvrđenih ciljeva i načina njihovog ostvarenja.

Političari ne bi smjeli zaboraviti da je legitimitet uglavnom obrnuto proporcionalan proteku vremena, te da birači vrlo brzo postaju nestrpljivi. Posebno ako su glasali za promjene očekujući prijeko potrebne pomake za koje vjeruju da će im stvoriti pretpostavke za bolji život.

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Javna uprava i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Na funkcije grlom u jagode

  1. Bravo,to je to!Potpisujem.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s