Vozači i konstruktori

VD-JutarnjiProfesionalni vozači autobusa vrlo su važni za građane. O njihovoj koncentraciji, znanju i vozačkim vještinama svakodnevno ovise životi stotina ljudi koji s povjerenjem ulaze u njihove autobuse. Ali, većina vozača ne zna previše tehničkih detalja o konstruiranju autobusa koje svakodnevno voze. O motoru, karoseriji, hidrauličkom sustavu, grijanju i hlađenju i drugim tehničkim detaljima. Ne znaju koje su to zakonitosti koje treba poštovati prilikom konstrukcije i izgradnje autobusa iako svaki dan sjede u njemu i savjesno obavljaju svoj posao. Ne prate najnovija tehnološka i mehanička postignuća koja se ugrađuju u svaki novi model pojedine vrste autobusa. Na kraju krajeva, ne moraju to ni znati. Zašto bi znali? Njihova zadaća je ionako i bez toga vrlo odgovorna. Svaki dan sretno i po mogućnosti u skladu s voznim redom prevoziti putnike na liniji na kojoj voze autobus.

Slično je i s lokalnom samoupravom i, općenito, s cijelom javnom upravom. Ljudi koji svakodnevno vode lokalne jedinice – općinski načelnici, gradonačelnici i župani – ili određene upravne organizacije, poput ministara i drugih političkih dužnosnika, nisu konstruktori tog sustava iako su neophodni da bi sustav funkcionirao. Oni su prije svega vozači. Njihova uloga je potpuno drukčija od uloge koju imaju timovi konstruktora autobusa i koji, usput budi rečeno, možda nikad nisu u javnom prometu vozili autobus prepun putnika. Iskustva vođenja neke lokalne jedinice ne čine nekoga nužno ekspertom za modeliranje cijelog sustava lokalne samouprave i javne uprave. Zašto onda naši političari u ogromnoj većini slučajeva misle da su dobitkom povjerenja na izborima da vode određenu jedinicu lokalne samouprave, time ujedno i stekli znanje o cijelom sustavu lokalne samouprave? Iskustva svoje lokalne jedinice i svog dužeg ili kraćeg mandata dižu na razinu općenitosti primjenjivu na sve lokalne jedinice. Naime, pojedinačna i vrlo konkretna iskustva jedne lokalne jedinice ne omogućavaju nužno generalizacije primjenjive na cijeli sustav. Naravno da su iskustva ljudi koji operativno vode lokalne jedinice iznimno važna u raspravama i razmišljanjima o rekonstrukciji modela lokalne samouprave u nekoj zemlji, ali nisu presudna. Uz njih, u obzir treba uzeti opće zakonitosti teritorijalnog ustrojstva i djelovanja lokalne samouprave i javne uprave, komparativna iskustva i lekcije te domaći upravni razvoj, kao i nove ideje do kojih se došlo u dosadašnjim domaćim i komparativnim istraživanjima i proučavanju lokalne samouprave.

Sve navedeno primjenjivo je općenito na cijelu javnu upravu u nekoj zemlji. Nakon svakih izbora svjedočimo kako se iza zatvorenih vrata političkih stranaka razgovara o preslagivanju upravnih resora, konstrukciji buduće Vlade, tj. broju njezinih potpredsjednika i ministara, ali to se uglavnom radi po osjećaju, slijedeći inerciju, želje i preferencije onih koji će vjerojatno biti imenovani na određene dužnosničke položaje, po kvotama i međusobnom dogovorima koalicijskih partnera, a ne po stručnim kriterijima o grupiranju upravnih resora i vodeći računa o učinkovitosti pojedine organizacije i javne uprave u cijelosti.

Organizacija javne uprave i druga s tim povezana pitanja odavno su u razvijenim zemljama prestala biti hobi političara i postala vrlo ozbiljan posao i znanstvena disciplina o kojoj se godišnje objavljuju stotine knjiga i znanstvenih članaka. Ozbiljne vlade naručuju studije o pojedinim upravnim pitanjima kako bi poboljšale organizaciju i metode rada u javnoj upravi. Odgovorni političari su svjesni da su vozači, a ne konstruktori. Zato kontinuirano traže savjet i pomoć konstruktora jer žele organizacije kojim će moći lakše upravljati i obavljati posao za koji su dobili povjerenje građana na izborima.

Vjerojatno je to jedan od glavnih razloga zašto se u našoj javnoj upravi ništa ozbiljnije ne mijenja. Primjenjujemo metode rada iz 19. stoljeća i kao nacija padamo u trans na samu najavu ukidanja pečata u 2016. godini, što još uvijek, nota bene, nije provedeno, a kako sad stvari izgledaju, vjerojatno neće ni biti u dogledno vrijeme. Da ne govorimo o potpunom izostanku značajnijih inovacija u upravi, traženja rješenja za svakodnevne probleme za čije rješavanje često nije potrebna nikakva promjena zakona, već samo malo umješnosti, menadžerskih vještina i volje da se stanje pokrene s mrtve točke. O motivaciji službenika, njihovom entuzijazmu i dubokoj politizaciji uprave na ovom mjestu ne vrijedi trošiti riječi.

Do kad će naši političari smatrati da su pobjedom na izborima stekli i znanje o tome kako javnu upravu modernizirati i reorganizirati tako da isporučuje kvalitetne javne usluge društvu? Izbori daju legitimitet za vođenje i upravljanje, ali ne i stručno znanje kako to raditi i kako organizirati javnu upravu neke zemlje. Jedno je sigurno, dok god vozači, koliko god kvalitetni bili, budu pretendirali na ulogu konstruktora, ne možemo očekivati da će se takvi autobusi sigurno voziti po cestama. Ne znam zašto kao društvo mislimo da je s javnom upravom drukčije?

Skraćeni link za ovaj tekst je: http://wp.me/p2R6LY-gG

O autoru: Doc. dr. sc. Vedran Đulabić, docent na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Pokretač i urednik bloga Administratio Publica

Oglasi

O autoru vdulabic

Izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu // PhD, public administration and administrative law, associate professor, Faculty of Law, University of Zagreb
Galerija | Ovaj unos je objavljen u Javna uprava, Lokalna samouprava i označen sa , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

2 odgovora na Vozači i konstruktori

  1. dmikolji napisao:

    Čak i da vozači konzultiraju konstruktore, mislite da bi oni mogli utjecati na prometnu signalizaciju (sindikate)?

    • vdulabic napisao:

      Sindikati jesu neka prepreka reformama, ali sigurno ne najveća. Veći je problem manjak političke volje i višak samouvjerenosti kod politike.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s